Пятница
26.04.2024
10:07
Категории раздела
Освітянський майстер-клас [11]
Методичні рекомендації [21]
Виховна робота [0]
Форма входа
Поиск
Корисні сайти
  • Міністерство освіти і науки України
  • Управління освіти і науки Донецької Облдержадміністрації
  • Обл. ІППО. Відділ дистанційного навчання
  • Обл. ІППО. Відділ ЗНО та моніторингу якості освіти
  • УЦОЯО
  • Методичний кабінет відділу освіти Димитровської міської ради
    Главная » Статьи » Методичне портфоліо » Методичні рекомендації

    «Плюси» та «мінуси» проектних технологій на уроках літератури.
      Сидорова О.В. вчитель світової літератури
     Української гімназії м. Димитрова
    Проект  як спосіб (технологія) організації освітньої та творчої взаємодії учнів та вчителя в ході освоєння літературно- мистецьких надбань  в класно-урочній та позаурочній самоосвітній діяльності  має розглядатися – не просто  як прогнозований  педагогічний чи учнівський задум, конструктивний, практико-орієнтований план  командних дій, орієнтований на чітко визначений кінцевий результат.  Це ще й складний, багатоярусний процес виваженого  педагогічного  впливу на особистість учня , певна методологічна поліфонія, моделювання якої в ході проектного процесу дає вчителеві витончений інструментарій дослідження,розкриття та збагачення особистості учня,формування життєвої компетентності та прагнення до саморозкриття та творчого осягнення життєвого простору.
    У ході проектної діяльності  відбувається формування в учнів навичок критичної оцінки отриманої інформації, свідома трансформація даних на рівень категоріальних понять, розвивається креативність мислення, без якої неможливе створення чогось нового та глобального.  У ході створення та реалізації проекту (визначеного як глибоке дослідження теми)  відбувається не  не просто пошук правильних відповідей на запитання, поставлені вчителем, а усвідомлення проблеми, з'ясування причин її виникнення і, нарешті, пошук шляхів розв'язання. У процесі створення проекту учень отримує досвід, необхідний для його подальшого розвитку як індивідуальності.
     Проектна діяльність формує гуманістичну самосвідомість особистості. Оптимізується процес формування дослідницьких,аналітичних , комунікативних та інтерпретаційних вмінь, необхідних учневі як розробнику та учаснику проектного процесу.  Відбувається  певний    самоменеджмент, за умов якого учень самостійно чи за допомогою партнерів вибудовує простір та визначає вектор практико- дослідницьких дій, що мають забезпечити досягнення кінцевого результату, визначає своє місце та вплив на результат групових зусиль, навчається груповій взаємодії.
     Вагомим «плюсом» проектної діяльності є створення оптимальних умов формування проблемного мислення   на уроках літератури. Проблемність бачення ситуації, що потребує конструктивного вирішення , як передумова успішності проектної діяльності , завжди є результатом здійсненого учнем «зіткнення» протиріч, визначених в досліджуваному матеріалі, співвіднесення з власним життєвим досвідом, визначення власного ставлення до проблеми. Проблемність сприйняття факту життя дає імпульс творчому, конструктивному пошукові шляхів вирішення проблеми, а значить руху та творення.
    Внаслідок проблемності проектного матеріалу та його сприйняття та розробки учасниками проекту  забезпечується висока результативність, якість та стійкість освітніх надбань учнів. Формується готовність молодої людини до застосування нових знань в змінених та нестандартних життєвих умовах , реалізується тенденція особистісного зросту учня.
     Проектна діяльність для вчителя є оптимальною можливістю пошуку та відкриття нового змісту навчальної діяльності та засвоєння нових методологічних рішень, створення власних освітніх ресурсів та , як результат,професійного вдосконалення та вивищення фахового рівня, творчої самореалізації в професійній діяльності.
     Можна  сказати , що формула успіху проектного процесу визначаеться додаванням складників «розум», «почуття», «процес, дія» як вчителем- організатором проекту, так і учнем-виконавцем. Цією формулою задається та вимірюється  в цілому позитивний аспект проектної діяльності .
     Проте, як і будь-яка  освітньо-технологічна інновація, проект має свої суттєві недоліки.  Певною мірою проектна діяльність, ініційована вчителем як спосіб освоєння навчального змісту програмного матеріалу, по відношенню до вчителя  може розглядатися як текст  драматургічного твору по відношенню до автора: поки він існує в друкованому форматі, він є втіленням лише авторського задуму, а як тільки отримує сценічне життя, вбирає в себе  режисерську та акторську інтерпретації  авторської ідеї.І тоді автор стає заручником декількох інтерпретаційних ліній. Так і вчитель: він ініціює проектну діяльність, має власний задум щодо її реалізації та кінцевого результату, але, як і драматург, стає заручником ситуації, зумовленої власним баченням учнями-реалі заторами проекту шляхів вирішення визначеної проблеми. Учитель, як і  автор-драматург, у ході реалізації учнями проекту позбавлений можливості  активного втручання в процес. Він не може достатньою мірою  і в потрібний момент допомогти тим, хто недостатньо компетентний для вирішення поставленого питання, дати глибокі пояснення, коментувати належною мірою напрямок та результативність покрокових дій команди реалізаторів проекту.
     Крім того вчитель відчуває певні утруднення щодо керівництва проектною діяльністю, яка здійснюється декількома групами учнів одночасно. А якщо пропонуються фронтальні форми роботи, то унеможливлюється індивідуалізація навчання.
     За умов організації проектної діяльності в класах, де переважна більшість учнів мають середній рівень навчальної компетентності, виникає загроза поверховості освоєння навчального змісту. Адже учні такого рівня тяжіють до інформативності наданої інформації , а відсутність глибокого пояснення вчителя, унеможливлює якість засвоєння матеріалу слабкими учнями, не здатними до самостійного дослідження та рефлексії.
    Важливим видається й той факт, що за умови групової взаємодії з реалізації проекту кожен учень отримує власне навчальне завдання, розробляє лише один напрямок, одну проблему. Виникає загроза « вузької навчальної спеціалізації учня « в процесі засвоєння нового навчального змісту . Адже не завжди  в учнів на належному рівні сформовано здатність та потребу синтезу інтелектуальних напрацювань членів команди, готовність до масштабного,інтегрованого бачення досліджуваного матеріалу, а не задоволення  власним вузьким здобутком.
    Існує й  проблема об’єктивності оцінювання індивідуальної діяльності учнів- членів команди, визначення  « коефіцієнту корисної дії» кожного в колективному процесі.

    2. Приклади використання технологій проблемного навчання у власній педагогічній практиці(фрагменти уроків)

    10класс  ( фолологический профиль)
    Тема . Б. Шоу «Пигмалион». Конфликт между  научными интересами Хиггинса и его моральной ответственностью за судьбу Элизы. Становление и раскрепощение личности  героини.
    Рабочее на звание урока « Та, что вырезана мною из мрамора…»
    Цель: определение сущности и характера  основного драматургического конфликта пьесы. Проблемное исследование системы образов произведения как средства воплощения автор ской концепции. Исследование жанрових особенностей произведения, осмысление дискуссионного характера пьесы.
      Совершенствоввание познавательной, самоообразовательной и коммуникативной компетентностей на основе усовершенствования и формирования исследовательских навыков, проблемности восприятия литературных и жизненных явлений, эмоционально- оценочного восприятия происходящего, умения интепретировать и критически  воспринимать литературный текст, предоставлять взвешенные собсвенные позиции по проблемным вопросам в ходе обсуждения,  вести дискуссию, переносить знания в нестандатрные и новые учебные ситуации.
         Формирование ценностных жизненных ориентиров, готовности у эмоционально- духовному восприятию жизни. Воспитание ответственности за «тех, кого приручили..»
    Ход урока
    1.    Актуализация опрных знаний. Мотивация  учебной деятельности.
    Учитель: Обсуждая  связь произведения Б.Шоу с древнегреческой мифологией и прогнозируя  мотивы выбора автором названия пьесы, мы установили определённое идейно- художественное сходство нескольких призведений: романа Оскара Уайльда « Портрет Дориана Грея», пьесы Бернарда Шоу « Пигмалион» и одноимённого древнегреческого мифа о создателе Галатеи. Увидели общность воздействия, причин заинтересованности и результатов  творчого «вторжения» в чужую судьбу  Бэзила Голуорда, Хиггинса и Пигмалиона. Результаты проведеного мини- исследования  были схематически представлены в виде соотношения:
    Бэзил Голуорд         -------------------------------- Дориан Грей
    Хиггинс                     ------------------------------- Элиза Дулиттл
     Пигмалион            ---------------------------------- Галатея

    -     Вспоминая сказанное и самостоятельно продолжив начатое исследование, установите общность между «элементами»  соотвественно левой и правой частей обозначенного соотношения ( по вертикали)

    - Как Вы отнесётесь к предложению внести в качестве черты сходства художников и учёного нарциссизм?

    ( -Определённой мерой положительно, так как каждый из них в своём творении любил себя, самореализовывался и самовоплощался в результатах творческого процесса и научного эксперимента)

    -Какие проблемы во взаимоотношениях мастера и его творения это создаёт? Давайте исследуем проблемность взаимосвязи« мастер- шедевр».

     Гипотеза: между ними  неизбежно противостояние.
    Предположения(выдвигаются учениками , корректируются и дополняются учителем):
    1.    Если это живой человек, анне природный материал, он может и должен не согласиться с навязываемым образом Возникает конфликт «человек- новое лицо».
    2.    Внутреннее, изначально присущее человеку «я» обязательно претерпит изменения в результате вторжения( маска            « я»)
    3.     Воплощённый идеал не обязательно будет вполне соответствовать изначальному замыслу(идеал              воплощение)
    - Основываясь на поведенной работе, исследуйте фразу, ставшую названием   урока ( « Та, что вырезана мною из мрамора…»), трансформируя ситуацию в художественное пространство пьесы Б.Шоу. Найдите в ней ключевые слова, определяющие проблемность ситуации.  Обоснуйте собственную позицию.
    ( Возможный вариант ответа: « Та, что вырезана мною из мрамора…»  Хиггинс –нарцисс, самовлюблённый эгоист, фанатично преданный делу и не понимающий того, что работает с живыми людьми. Элиза-вовсе не мрамор, а личность, характер которой ограняется и шлифуется, выкристаллизовывается в ходе эксперимента).
     2 Проблемное исследование образной системы произведения
     - Сейчас в ходе ведения двухчастного дневника вам предоставится возможность проверки выдвинутых предположений путём переживания ощущений участников процесса превращения цветочницы в герцогиню. Поочерёдно, сменяя ракурс , вы сможете с целью объективизации оценки происходящего воспринимать процесс с точки зрения « рабочего мрамора» и «скульптора»
    « Мрамор» ( Ощущения)    « Скульптор» (Ощущения)
       
    ( Для заполнения дневника учитель читает фрагменты текста с описанием внешности цветочницы и её манер до начала эксперимента и цитату, раскрывающую идею экспериментального процесса. Ученики углубдяют изначальные представления о конфликтности происходящего.)

    2.Модель проблемно-діалогічної ситуації на  етапі  узагальнення та систематизації знань  за темою « А. Блок. «Незнакомка»»:
    Учитель:Знакомство с ранней лирикой Блока подготовило  вас к восприятию  эстетического и творческого идеала художника. Какие ассоциации вызывает  этот образ ?
    - Помогло ли стихотворение конкретизировать образ Прекрасной дамы? Не разочаровала ли  Незнакомка?
    - С какой целью автор изображает Незнакомку в таком окружении?
    (   Проблема  обсуждения может быть представлена в виде тестового задания:
    Фон  изображения таинственной незнакомки в лирическом произведении– это:
    а) то, что контрастирует с духовно-нравственным наполнением идеала;
    б) средство иронического снижения образа;
    в) способ подчёркивания эфемерности мечты, живущей в душе художника.)
    - Определите место лирического героя: он – часть мещански - пошлой толпы или же противоположность ей?
    - Каково истинное отношение автора к Незнакомке?( Восторженное, ироническое, скептическое? ) Подкрепите свои суждения текстовым матеріалом

    - Какова , по-вашему,цель появления Незнакомки среди пошлости и грязи повседневности? ( Предлагаемые учениками варианты суждений формируют проблемный кластер:








     




    Учитель: Интересно, что  в лирической драме Блока «Незнакомка» героиня предстаёт перед перед изумлённым взором  героя как звезда, как комета («звёзды светлые шлейфом влача»). Она падает с высоты  и , совершенно чуждая земной жизни и беззащитная перед её пошлостью и цинизмом, становится лёгкой добычей пошлого франта .Её будущее – торговля собой, так как мир пока ещё по-другому не научился принимать красоту.
    - Согласны ли вы с авторским решением проблемы  противостояния красоты,идеала и действительности?
    - Способна ли красота ( чистота) изменить современный мир?
    - Как бы сложилась судьба Незнакомки сегодня и насколько вообще возможна материализация мечты  в повседневности?

    Модель проблемно-діалогічної ситуації на  етапі мотивації навчальної діяльності на уроці за романом П.Зюскінда « Парфюмер»

    Учитель:Як відомо, відчуття є певним життєвим кодом людини. Зір, звук,відчутність на дотик … Наскільки оманливими вони бувають під час,як легко помилитися  в контурах, кольорах, тінях, прийняти за реальність марево жаркого коливкого повітря , або  стверджувати, що чуєш шелест трави чи шепіт листя.
    Здається , увесь світ задумано з метою заплутати, заморочити в круговерті напівтонів та нечітких марень, переконати в нереальності оточуючого. Лише один запах є істиною та реальністю, яку неможливо скасувати…
    Ви знаєте, як пахне липи цвіт,
    Відомо вам, як пахне материнка,
    Знайомий вам бузку духмяний квіт,
    І м`яти кожна стебелинка.
    Ви знаєте, як пахне житній хліб,
    Відомо вам, як пахне літня злива.
    І як струмує духом глід,
    Або у лісі дика слива.
    А  знаєте, як пахне пил доріг?
    І днів стривожених буття?
    Початок їх, де скінчиться поріг.
    Дорога  кожна пахне вороттям…

    Як не дивно, є свій запах у любові та ненависті, у щастя та болю…
    Спробуйте визначитись у своїх відчуттях. Які найперші асоціації викликає  запах?
     Побудуйте асоціативний ланцюжок з ключовим словом «запах» за умови його асоціативної відповідності поняттю «аромат»
    ( Варіант виконання завдання: запах-аромат-насолода-краса-любов-Бог- християнство-духовність-душа-життя)
    Виконайте аналогічне завдання за умови асоціативної відповідності запаха сморіду.
    (Прогнозований варіант виконання завдання:запах-сморід-зло-гидота-ненависть-бруд-кров- смерть)
    Отже, єднаючи протилежності, запах уособлює всю складність життя. Стає його символом,кодом.
    Поміркуйте над тим, ким чи , може, чим приходить у цей світ живе створіння, абсолютно полишене  власного запаху та сприймаюче оточення на нюх? Обгрунтуйте свою точку зору, наведіть найбільш оптимальне тезове визначення власної позиції.
    (Учні  викладають свої міркування. Підсумовуючи сказане, вчитель пропонує заповнити таблицюЕлвермана:

    Так    Проблема    Ні
        Істота, полишена запаху в просторі буття, кожна складова якого» «ароматизована»,є нежиттєздатною   

     Перевіримо вірність наших прогнозів стосовно істоти без запаху, звернувшись до тексту роману П.Зюскінда «Парфюмер», та зіставимо свою точку зору з авторською позицією. Розпочнімо полілог з автором, героєм, однодумцями, опонентами, який, можливо, змінить ваші уявлення про певні прояви життя ,або ж , напроти, зміцнить вашу позицію.
    Модель  проблемно –діалогічної  ситуації  щодо дослідження особливостей вдачі Печоріна на уроці за романом Лєрмонтова « Герой нашого часу»
    Зачем я жил ?Для какой цели я родился? А , верно, она      существовала, и, верно, было мне назначение высокое,
     потому что я чувствую в душе моей силы необъятные.
     Но я не угадал этого назначения… Моя любовь никому не   принесла счастья…
    Лермонтов. « Герой нашего времени»
     Учитель: История человеческой души, которая, если говорить о Печорине, так же интересна и полезна, как история целого народа, начинается для нас исповедью, а затем обжигающей болью историей любви черкешенки к русскому офицеру.
    - Определите внутреннее  состояние Печорина, предшествующее знакомству с Бэлой, использовав для графического воплощения модель Звезды
    ( Предполагаемый вариант выполнения задания:

                                 Разочарованность





    Ненасытность
     Сердца                                    пустота

    Требовательность к жизни                                                 пресыщенность светом


    - Случайна ли предложенная форма модели?
    ( Нет, Печорин – звезда,)
    - Но тёплая или холодная? Это одна из звёзд Галактики или одинокий скиталец Вселенной?
    - Может ли душа- звезда Печорина, как пазл, соединиться с другой душой, составить единство, достичь гармонии?
    (Сложно, потому что остро надорваны все края, «восполнить пустоты» практически невозможно)
    - Давайте попробуем сложить пазл любви, соединив душевные качества Печорина и Бэлы. Насколько прочным Будет такое соединение? Что ему мешает Быть сильным?
    (Невежество горской дикарки)
    - « Любовь дикарки немногим лучше любви знатной барышни. Невежество и простосердечие одной так же надоедают, как и кокетство другой». Почему?
    Найти ответ может помочь история любви Татьяны Лариной.
     Сопоставляя ситуации, используйте диаграмму Венна:
    Татьяна                                   Бэла
                                        Дика, невежественна
    Начитана,
    Пытается                    простота
    понять того,                искренность
    кого любит,                  самоотверженность
    наполняет себя
    - Виноват ли Печорин в гибели Бэлы?
    - Что вы думаете  о самооценке Печорина: «Глупец я или злодей, не знаю; но то верно, что я так же очень достоин сожаления, может быть , даже больше, нежели она» ?
     Проблемно- дискуссионная ситуация: Кто счастливее : живущая любовью Бэла или Печорин, жизнь которого становится пустее день ото дня?






    Категория: Методичні рекомендації | Добавил: dimitrmk (08.02.2012)
    Просмотров: 1748 | Комментарии: 2 | Рейтинг: 0.0/0
    Всего комментариев: 0
    Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
    [ Регистрация | Вход ]